Souvenir Engineering (Firenze version)

It is undeniable that one of the claims of Florence, if not the principal, is Michelangelo’s David. Many tourists are limited to take a picture of  it, just to bear witness of the assumed visit, without pausing to reflect they are confronted with one of the masterpieces of the universal art. This way, it has just acquired simply the role of another touristic consumption object, lowered to the same level of the typical Italian ice cream sold in any corner of the city. The infinite mass reproductions that were made of the sculpture as souvenirs, emphasize the role of consumption cheaper and faster ending by distorting and harming the perception of the original work.

We have designed this piece combining two typical Florentine elements (an ice cream cone and a figure of calcium carbonate acquired in a souvenir stand) proceeded to make a new souvenir that reflects this dichotomy. The project ends with a direct visual comparison with the original sculpture by Michelangelo. This assimilation aims to highlight the importance of identifying the original work in context, without losing sight of what this sculpture is: the plenitude of an ancient Florence as a beacon to the Western Civilization , and the consecration of a young Michelangelo as an accomplished artist in his hometown.

The act of identifying not relieve us of the responsibility to know. Identify is for many, at times like this, the responsibility to experience and understand.

Es innegable que uno de los reclamos de Florencia, si no el principal, es el David de Miguel Ángel. Muchos turistas se limitan a hacerse una foto con él para atestiguar la visita obligada que supone, sin pararse a reflexionar que se hallan ante una de las piezas maestras del arte universal. De esta forma, acaba adquiriendo el papel de un objeto de consumo turístico más, rebajado al mismo nivel de los típicos helados italianos que se venden en cualquier esquina de la ciudad. Las infinitas reproducciones masivas que se hacen de la escultura a modo de souvenir, enfatizan la función de consumo rápido y barato que acaba hiriendo y desvirtuando la obra original.

Se ha diseñado esta pieza aunando dos elementos típicamente florentinos (un cono de helado y una figura de carbonato cálcico adquirida en un puesto de recuerdos) procediendo a realizar un nuevo souvenir que represente esta dicotomía. El proyecto termina con una comparación visual directa con la escultura original de Miguel Ángel. Esta equiparación pretende resaltar la importancia de identificar la obra original en su contexto, sin perder la perspectiva de lo que representa esta escultura: la plenitud de una antigua Florencia como referente al resto de Occidente; y la consagración de un joven Miguel Ángel como artista en su tierra natal.

El acto de identificar no nos exime de la responsabilidad de conocer. Identificar es para muchos, en momentos como éste, la responsabilidad de experimentar y entender.

 

 

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